فصل اول: مقدمه و طرح تحقیق |
|
1-1- مقدمه ……………………………………………………….. |
2 |
1-2- طرح کلی موضوع و مسئله تحقیق …………………………… |
3 |
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ……………. |
5 |
1-4- اهداف تحقیق |
7 |
1- 5- سوالات تحقیق |
7 |
1- 5- ساختار تحقیق …………………………………….. |
8 |
فصل دوم: دین |
|
2-1- مقدمه ……….. |
10 |
2-2- مفهوم دین …………………………… |
11 |
2-2-1- معنای لغوی ………………………. |
12 |
2-2-2- معنای اصطلاحی دین ………………………… |
12 |
2-2-3- ابعاد دین . |
13 |
2-3- منشاء دین ……………………………………………….. |
14 |
2-3-1- علل پیدایش دین …………….. |
15 |
2-3-2- علل پذیرش دین ……………….. |
16 |
2-4- کارکرد های دین …………. |
17 |
2-4-1- کارکرد های فردی ……………………. |
17 |
2-4-1-1-معرفت زایی ……………………………. |
17 |
2-4-1-2- کارکرد احساسی (بهداشت روانی ………… |
17 |
2-4-1-3- کارکرد اخلاقی و رفتاری ………………………………………. |
18 |
2-4-2- کارکرد های اجتماعی ……………………. |
19 |
2-4-2-1- همبستگی ……… |
19 |
2-4-2-2- آزادی و عدالت اجتماعی ……………………… |
19 |
2-4-2-4- هویت سازی ……………………………. |
19 |
2-5- طبقه بندی ادیان …….. |
20 |
2-5-1- ادیان غیر توحیدی ……………………… |
20 |
2-5-2- ادیان توحیدی ……………………………………. |
20 |
2-5-2-1- زرتشت ……………………………. |
21 |
2-5-2-2- یهودیت …………………………………….. |
23 |
2-5-2-3- مسیحیت ……………………………………. |
26 |
2-5-2-4- اسلام ………………………. |
29 |
2-6- مساله تعدد ادیان ……………………………. |
32 |
2-6-1- انحصار گرایی ………………………….. |
32 |
2-6-2- شمول گرایی …………. |
32 |
2-6-3- کثرت گرایی …………………………….. |
32 |
2-7- نگاهی به اصول مشترک ادیان ………………………………………. |
34 |
2-8- جمع بندی و نتیجه گیری ……………….. |
35 |
فصل سوم: گفتگوی ادیان |
|
3-1- مقدمه …………………………………………………….. |
37 |
3-2- گفتگو ………………………………………………. |
37 |
3-2-1- تعریف گفتگو …………………………….. |
37 |
3-2-2- پیشینه گفتگو ……………………… |
38 |
3-3 گفتگوی ادیان …………………………………………………………………………………………. |
39 |
3-3-1- پیشینه گفتگوی ادیان ………………………………………………………. |
40 |
3-3-2- اهداف و آثار گفتگوی ادیان ……………………………………………….. |
41 |
3-3-2-1- تفاهم و درک متقابل …………………………………………… |
42 |
3-3-2-2- تلاش برای نجات جامعه ی انسانی از بحران های موجود…………………………………………………………………… |
42 |
3-3-2-3- افزایش روحیه دینی در جهان …………………………… |
44 |
3-3-2-4- همزیستی پیروان ادیان ………………………………………. |
44 |
3-3-2-7- زمینه سازی شکل گیری تنوع فرهنگی ……………. |
45 |
3-3-2-8- درک حقایق تازه ………………………………………………….. |
45 |
3-3-3- شرایط و قواعد گفتگوی ادیان …………………………………………… |
46 |
3-3-3-1- وجود نکات اشتراک و افتراق ……………………………… |
46 |
3-3-3-2- احترام کامل به طرف مقابل و آزادی اندیشه او … |
46 |
3-3-3-3- اقرار به جهل و تاکید بر تساهل ………………………….. |
47 |
3-3-3-4- تکیه بر مشترکات ………………………………………………… |
48 |
3-3-3-5- فراموش کردن اتفاقات گذشته و تمایزات سیاسی اقتصادی …………………………………………………………… |
49 |
3-3-4- موانع گفتگوی ادیان …………………………………………………………… |
50 |
3-3-4-1- برتر انگاشتن خود ………………………………………………… |
50 |
3-3-4-2- مطلق فرض نمودن حقیقت …………………………………. |
50 |
3-3-4-3- تکیه بر عناصر تمایز بخش ………………………………….. |
51 |
3-3-4-4- اهانت به طرف مقابل و مسخ عقاید او ………………… |
51 |
3-3-4-6- استفاده از معیارهاى متفاوت ……………………………….. |
52 |
3-3-5- انواع گفتگو در گستره گفتگوی ادیان الهی ……………………….. |
52 |
3-3-5-1- گفتمان اخلاقی ……………………………………………………. |
53 |
3-3-5-1- گفتمان همسازگرایانه ………………………………………….. |
53 |
3-3-5-1- گفتمان پراگماتیستی …………………………………………… |
54 |
3-3-5-1- گفتمان وابسته به موسسه ها یا نهاد های دینی .. |
54 |
3-3-5-1- گفتمان تاریخی ……………………………………………………. |
54 |
3-3-5-1- گفتمان توطئه محور ……………………………………………. |
55 |
3-3-5-1- گفتمان مبلغ دینی ………………………………………………. |
55 |
3-4- فضای گفتگو ………………………………………………………………………………………….. |
56 |
3-4-1- فضضای گفتگو میان ادیان ………………………………………………… |
57 |
3-5- جمع بندی و نتیجه گیری ………………………………………………………………….. |
58 |
فصل چهارم: هنر و معماری قدسی |
|
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. |
59 |
4-2- امر قدسی ……………………………………………………………………………………………… |
60 |
4-2-1- شیوه های تجلی امر قدسی ………………………………………………… |
62 |
4-2-1-1- شیوه های مستقیم ………………………………………………. |
62 |
4-2-1-2- شیوه های غیر مستقیم ……………………………………….. |
63 |
4-2-1-3- تجلی امر قدسی در هنر (امر قدسی و هنر) ……… |
64 |
4-3- هنر مقدس ……………………………………………………………………………………………. |
66 |
4-3-1- مفهوم هنر قدسی ……………………………………………………………….. |
67 |
4-3-2- شکل گیری هنر قدسی ……………………………………………………….. |
69 |
4-3-3- جایگاه هنر مند در هنر قدسی …………………………………………….. |
70 |
4-3-4- نقش و کارکرد هنر مقدس …………………………………………………… |
72 |
4-4- مکان مقدس …………………………………………………………………………………………. |
73 |
4-5- معماری قدسی ……………………………………………………………………………………… |
75 |
4-5-1- اهداف و کارکرد های فضا و معماری قدسی ……………………….. |
77 |
4-5-1-1- ایجاد ناهمگونی در فضا ………………………………………….. |
78 |
4-5-1-2- ایجاد محملی برای اندیشه دینی ……………………………. |
79 |
4-5-1-3- زمینه سازی حیات معنوی …………………………………….. |
81 |
4-5-1-4- ایجاد مکانی برای حضور ذات الهی ………………………… |
84 |
4-5-1-5- تجلی عوالم برتر در ساحت های نازل تر ……………….. |
87 |
4-5-2- ویژگی های فضا و معماری قدسی ………………………………………… |
90 |
4-5-2-1- ویژگی های منشا معنوی …………………………………….. |
91 |
4-5-2-2- ویژگی های شیوه ی بیان ……………………………………. |
95 |
4-5-2-3- ویژگی های صورت ………………………………………………. |
112 |
4-5-2-3-1- صفات کالبدی …………………………………………. |
113 |
4-5-2-3-2- عناصر کالبدی …………………………………………. |
118 |
4-5-3- عبادتگاه تجلی معماری قدسی در ادیان …………………………….. |
122 |
4-6- جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………. |
124 |
فصل پنجم: عبادتگاه در ادیان توحیدی |
|
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. |
126 |
5-2- عبادتگاه زرتشتیان ………………………………………………………………………………… |
127 |
5-2-1- آتش …………………………………………………………………………………….. |
127 |
5-2-2- جایگاه آتش …………………………………………………………………………. |
128 |
5-2-3- تاریخچه آتشکده …………………………………………………………………. |
129 |
5-2-3- معماری آتشکده ………………………………………………………………….. |
129 |
5-2-3- جمع بندی خصوصیات طرح آتشکده ……………………………….. |
132 |
5-3- عبادتگاه یهودیان ……………………………………………………………………………………. |
133 |
5-3-1- خیمه میعادگاه …………………………………………………………………….. |
133 |
5-3-2- خانه مقدس …………………………………………………………………………. |
134 |
5-3-3- کنیسه ………………………………………………………………………………….. |
136 |
5-3-4- جمع بندی خصوصیات طرح کنیسه …………………………………. |
140 |
5-4- عبادتگاه مسیحیان …………………………………………………………………………………. |
140 |
5-4-1- پیشینه کلیسا ………………………………………………………………………. |
140 |
5-4-2- معماری کلیسا ……………………………………………………………………… |
142 |
5-4-3- جمع بندی خصوصیات طرح کلیسا ………………………………….. |
144 |
5-5- عبادتگاه مسلمانان …………………………………………………………………………………. |
146 |
5-5-1- مسجد ………………………………………………………………………………….. |
146 |
5-5-2- پیشینه مساجد ……………………………………………………………………. |
147 |
5-5-3- عناصر کالبدی مسجد …………………………………………………………. |
148 |
5-5-4- جمع بندی خصوصیات طرح مساجد ………………………………… |
151 |
5-6- جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………. |
154 |
فصل ششم: شناخت و تحلیل بستر طراحی |
|
6-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. |
156 |
6-2- شیراز ………………………………………………………………………………………………………. |
156 |
6-2-1- موقعیت جغرافیایی شهرستان ………………………………………………. |
157 |
6-2-1-1- مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز …………… |
157 |
6-2-2- ویژگش های جمعیتی ………………………………………………………….. |
158 |
6-2-2-1- دین ………………………………………………………………… |
158 |
6-2-2-2- فرهنگ …………………………………………………………… |
159 |
6-2-3- ویژگش ها و مطالعات اقلیمی ……………………………………………….. |
159 |
6-2-3-1- باد …………………………………………………………………… |
159 |
6-2-2-2- بارندگی ………………………………………………………….. |
160 |
6-2-2-3- دما ………………………………………………………………….. |
161 |
6-2-2-4- رطوبت …………………………………………………………… |
162 |
6-3- مکان یابی پروژه …………………………………………………………………………………….. |
163 |
6-3-1- معرفی سایت های پیشنهادی ………………………………………………. |
163 |
6-3-1-1- سایت پیشنهادی اول …………………………………….. |
164 |
6-3-1-2- سایت پیشنهادی دوم ……………………………………. |
165 |
6-3-1-3- سایت پیشنهادی سوم …………………………………… |
165 |
6-3-2- انتخاب سایت بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ……………………………………………………………………………………………….. |
166 |
6-3-2-1- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ……………… |
167 |
6-3-3- معیار های انتخاب سایت و تعیین اولویت هر یک ………………. |
167 |
6-3-2-1- نتایج حاصل از ورود معیار ها و گزینه ها در تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ……………………………………… |
168 |
6-3-4- انتخاب نهایی سایت ………………………………………………………………. |
170 |
فصل هفتم: بررسی نمونه های موردی |
|
7-1- موزه ادیان جهان در تایوان Museum of World Religions ….. |
172 |
7-2- معبد ادیان ……………………………………………………………………………………………… |
178 |
7-2-1- طرح کلی مجموعه ……………………………………………………………….. |
179 |
7-2-2- فضای قدسی …………………………………………………………………………. |
181 |
7-2-3- معابد کوچک و مجزای ادیان ………………………………………………… |
182 |
7-2- خانه عبادت و آموزش House of prayer and learning ……. |
184 |
7-4- مرکز بین دینی دانشگاه دربی
Mmulti-faith center of Derby university …….
|
189 |
فصل هشتم: برنامه ریزی و فرآیند طراحی |
|
8-1- نیاز سنجی مخاطبین …………………………………………………………………………….. |
195 |
8-2- ارایه برنامه فیزیکی ………………………………………………………………………………… |
197 |
8-3- روند طراحی …………………………………………………………………………………………… |
201 |
8-3-1- تحلیل و بررسی سایت ………………………………………………………….. |
201 |
8-3-1-1- بررسی دسترسی های سایت ……………………….. |
201 |
8-3-1-2- شناخت کاربری های مجاور و موثر ………………. |
202 |
8-3-1-3- بررسی پوشش گیاهی موجود در سایت ………. |
202 |
8-3-2- شکل گیری طرح …………………………………………………………………… |
203 |
8-4- معرقی طرح …………………………………………………………………………………………… |
207 |
8-4-1- نقشه های طرح مجموعه ……………………………………………………… |
207 |
8-4-2- تصاویر طرح مجموعه …………………………………………………………… |
210 |
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………… |
218 |